Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/astradev/domains/amodit.w05.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Kontrola zgodności faktur z zamówieniami – AMODIT
Schemat blokowy

Kontrola zgodności faktur z zamówieniami

Otrzymujesz setki lub tysiące faktur miesięcznie? Musisz sprawdzać, czy są zgodne z Twoim zamówieniami? Ile osób musi obsługiwać te czynności i ile czasu im to zabiera? Właśnie z takimi trudnościami zgłosił się do nas Klient. Zobacz, jakie zaproponowaliśmy rozwiązanie.

Obecnie otrzymujemy kilka tysięcy faktur miesięcznie z wielu krajów. Zespół osób klasyfikuje faktury i dla każdej kategorii podejmuje szereg czynności sprawdzających np. zgodność z naszym zapotrzebowaniem, zgodność z zamówieniem czy zgodność z przyjętym towarem na magazyn. Z naszych statystyk wynika, że ponad połowa przypadków to 100% zgodności. Niemniej ktoś wkłada w sprawdzenie wiele wysiłku i czasu. Chcielibyśmy za pomocą systemu obiegu dokumentów, zautomatyzować klasyfikację faktur oraz wykryć przypadki 100% zgodności, a zajmować się tylko sytuacjami wymagającymi wyjaśnienia różnic pomiędzy fakturą a zamówieniem.

Rozwiązanie

Po przeanalizowaniu problemów, z jakimi zmagał się Klient, zaproponowaliśmy stworzenie procesu na Platformie AMODIT z bardzo rozbudowaną integracją z systemem ERP, z którego korzysta Klient. Dużym ułatwieniem było to, że Klient doskonale zna swój system ERP i jego strukturę danych. Dzięki temu w projekcie nie było problemu z tworzeniem zapytań SQL do systemu ERP w celu uzyskania odpowiednich zestawów danych.

Korzyści z wdrożenia procesu

Daleko idąca automatyzacja pozwoliła znacznie skrócić czas weryfikacji zgodności faktur i skupić się wyłącznie na przypadkach braku zgodności. Ponadto osoby zainteresowane mają łatwy wgląd w rejestr wszystkich faktur oraz ich aktualny status, co ułatwia korespondencję z dostawcami i wyjaśnianie różnic. Automatyczne rejestrowanie faktur w systemie ERP również zredukowało czas na ręczne przepisywanie danych do systemu księgowego. Rozwiązanie w znacznym stopniu wyeliminowało czynności wykonywane ręcznie na rzecz zautomatyzowanego do maksimum procesu, samodzielnie odczytującego dane z faktur, klasyfikującego i dającego odpowiedź o zgodności lub informację co się nie zgadza pomiędzy danymi na fakturze a danymi w zapotrzebowaniu / zamówieniu czy WZ.

Sposób realizacji

Stworzony dla Klienta proces realizuje następujące funkcje:

  • automatyczne rejestrowanie faktur (przesłanych mailem lub skanowanych),
  • automatyczny odczyt danych z faktur (system bez problemu rozpoznaje faktury wystawione w języku polskim i angielskim),
  • automatyczną klasyfikację faktury na podstawie danych odczytanych z faktury. Proces porównuje dane z faktury z danymi z systemu ERP i dokonuje klasyfikacji,
  • w zależności od klasyfikacji proces odczytuje inne zestawy danych z systemu ERP (np. pozycje zapotrzebowania, pozycje zamówienia lub wielu zamówień, pozycje jednej lub wielu WZ)
  • w zależności od otrzymanego zbioru danych stosuje właściwy algorytm porównania. Porównanie następuje na kilku poziomach:
    1. zgodność kwoty faktur z kwotą zapotrzebowania / zamówienia / WZ,
    2. zgodność całkowitej ilości (sumy ilości) z faktury z całkowitą ilością (sumą ilości) w zapotrzebowaniu / zamówieniu / WZ,
    3. zgodność liczby pozycji faktury z liczbą pozycji na zapotrzebowaniu / zamówieniu / WZ,
    zgodność na poziomie pozycji co do ilości i ceny jednostkowej
  • za każdym razem, gdy wykryje niezgodność, porównywanie jest przerywane i sprawa otrzymuje właściwy status i trafia do wyznaczonego zespołu wyjaśniającego różnice w dostawie np. różnice ilościowe, różnice cenowe,
  • rejestrowanie (poprzez tabelę pośrednią) danych w systemie ERP,
  • archiwizowanie obrazu (skanu) faktury wraz z zestawem kluczowych danych w systemie SharePoint.

Zasadniczą kwestią procesu jest maksymalna automatyzacja czynności i oddanie człowiekowi sprawy po jej rozpoznaniu przez system.

Jak to wygląda w praktyce?

  • faktura jest skanowana (to czynność, którą wykonuje człowiek)
  • faktura jest rejestrowana w systemie, odczytywane są z niej dane (czynności wykonuje system automatycznie bez ingerencji człowieka, z wyjątkiem ewentualnej weryfikacji poprawności wykonania OCR)
  • dane z faktury służą do jej klasyfikacji, porównania z danymi z systemu ERP i ustalenia zgodności lub jej braku (wszystko dzieje się automatycznie bez udziału użytkownika)
  • użytkownik, na formularzu sprawy w AMODIT widzi podgląd faktury oraz co odczytał system, a także widzi pozycje zapotrzebowania / zamówienia lub WZ bezpośrednio pobierane z systemu ERP dla tej konkretnej faktury
  • po dokonaniu oceny, użytkownik klika „Zarejestruj” co powoduje rejestrację faktury w systemie ERP, jeżeli wystąpiły niezgodności, to rozpoczyna się proces wyjaśniania różnic (po stronie systemu ERP) oraz faktura wraz z wybranymi danymi rejestrowana jest dodatkowo w systemie SharePoint, z którego korzysta Klient.
  • AMODIT na bieżąco śledzi statusy w systemie ERP Klienta i modyfikuje je tak, aby użytkownicy procesy w AMODIT mieli pełną informację o aktualnym stanie faktury, aż do momentu jej uzgodnienia i zaksięgowania.

kontrola zgodności faktur

Rysunek 1. W polu „UWE type” widoczny jest wynik klasyfikacji wg oznaczeń stosowanych przez Klienta. Wyświetlane są kontrolnie pozycje zamówienia.

W jakiej organizacji sprawdzi się tego typu proces automatycznej klasyfikacji i porównania zgodności z zapotrzebowaniem / zamówieniem? W każdej gdzie wpływa wiele faktur, gdzie wystawianych jest wiele zamówień i trzeba na bieżąco sprawdzać zgodność otrzymanych towarów / materiałów z zapotrzebowaniem lub zamówieniem.

Artykuł opisuje sytuację klienta z branży produkcyjnej, dużej międzynarodowej firmy. Sprawdź jakie procesy możemy usprawnić w Twojej firmie – pobierz wersję demo.

 

Przekonaj się, jak Amodit może pomóc Twojej firmie