Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/astradev/domains/amodit.w05.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
E-Doręczenia: Krok w przyszłość komunikacji biznesowej – AMODIT
Schemat blokowy

E-Doręczenia: Krok w przyszłość komunikacji biznesowej

W dobie dynamicznie rozwijających się technologii coraz więcej aspektów naszego życia przenosi się do świata cyfrowego. Nie inaczej jest w przypadku korespondencji i przesyłania dokumentów.

W Polsce wprowadzono nową usługę, która ma na celu usprawnienie i zmodernizowanie sposobu, w jaki firmy i instytucje komunikują się ze sobą i z klientami.

  • E-Doręczenia to usługa umożliwiająca elektroniczne nadanie i odbiór korespondencji, która stanowi odpowiednik tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
  • E-Doręczenia pozwalają na komunikację podmiotów publicznych z jednostkami niepublicznymi oraz dzięki kwalifikowanej usłudze na wymianę danych między firmami.
  • Integrujemy AMODIT z e-Doręczeniami, by obieg dokumentów nadal mógł toczyć się w jednym miejscu.
  • Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył pierwszych podmiotów publicznych jak i niepublicznych już od 10.12.2023 r.

Co to są e-Doręczenia?

E-Doręczenia to elektroniczna usługa dostarczania dokumentów i korespondencji, która ma na celu zastąpienie tradycyjnych przesyłek papierowych. Dzięki tej usłudze, firmy, podmioty publiczne, a także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego mogą wymieniać się dokumentami elektronicznymi w sposób szybki, wygodny i bezpieczny. Co ważne, e-Doręczenia mają równoważność prawną zgodną z tradycyjną przesyłką poleconą, co oznacza, że dokumenty dostarczane przez tę usługę są ważne i prawnie wiążące.

Publiczna vs Kwalifikowana Usługa

E-Doręczenia to nowoczesny sposób komunikacji elektronicznej, który dzieli się na kilka usług, a dwie główne z nich to: Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE) i Kwalifikowana Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (usługa kwalifikowana). Z której skorzystać?

PURDE to podstawowa usługa, dostępna zarówno dla podmiotów publicznych, jak i niepublicznych. Jest obowiązkowa dla podmiotów publicznych i dostarczana przez Pocztę Polską. Dla firm i przedsiębiorców, którzy nie są podmiotami publicznymi, istnieje opcja usługi kwalifikowanej.

Usługa kwalifikowana jest bardziej zaawansowaną opcją, skoncentrowaną na potrzebach podmiotów niepublicznych. Głównym atutem między PURDE a usługą kwalifikowaną jest możliwość wymiany korespondencji między dwoma podmiotami niepublicznymi czego nie umożliwia PURDE. To oznacza, że firmy mogą korzystać z e-Doręczeń do komunikacji nie tylko z jednostkami publicznymi, ale także między sobą. Usługę kwalifikowaną świadczy kilku komercyjnych dostawców w tym Poczta Polska jako niezależny dostawca rozwiązania Q-Doręczenia.

Ostatecznie wybór między PURDE a usługą kwalifikowaną zależy od potrzeb i priorytetów firmy oraz rodzaju korespondencji, jaką zamierza się prowadzić. Obie te usługi są ważnym krokiem w kierunku nowoczesnej elektronicznej komunikacji, która zastępuje tradycyjne listy i papierową korespondencję.

Usługa E-Doręczenia jako nowe źródło korespondencji do obiegu

Wprowadzenie e-Doręczeń zmieni naszą pracę ze znaczną częścią korespondencji. Dotychczasowe czynności takie jak skanowanie papierowych listów i ich konwersja na wersję cyfrową, a także drukowanie listów wychodzących staną się bardziej efektywne.

Jeśli chodzi o korespondencję przychodzącą, dzięki e-Doręczeniom eliminujemy etap skanowania. Teraz listy będą dostarczane bezpośrednio do naszej skrzynki e-Doręczeń w formie elektronicznej, co przyspieszy i uprości proces.

Zmiany dotkną także korespondencję wychodzącą. Listy nadawane przez e-Doręczenia zostaną dostarczone elektronicznie, co oznacza, że nie będzie potrzeby ich drukowania i zlecania tradycyjnej wysyłki.

Te wszystkie korzyści mogą stracić sens, kiedy okaże się, że ktoś musi kontrolować korespondencję trafiającą na skrzynkę e-Doręczeń i ręcznie wprowadzać ją w obieg, a także nadawać korespondencję wychodzącą poprzez logowanie się do skrzynki e-Doręczeń.

Aby ułatwić pracę i zintegrować procesy AMODIT oferuje integrację z e-Doręczeniami. Dzięki temu korespondencja przychodząca automatycznie pojawi się w systemie AMODIT jako nowa sprawa, bez potrzeby ręcznego przekazywania dokumentów. To samo dotyczy korespondencji wychodzącej – przygotowane pisma mogą być natychmiast wysyłane na skrzynki e-Doręczeń adresatów bez konieczności logowania się do tego systemu. To usprawnienie przyczyni się do zwiększenia efektywności pracy i ułatwi proces obiegu dokumentów, a wdrożenie e-Doręczeń będzie praktycznie niezauważalne dla użytkowników, gdyż cały proces zostaje zautomatyzowany w AMODIT.

Harmonogram obowiązkowego korzystania z e-Doręczeń

Pierwsze podmioty publiczne oraz niepubliczne będą zobligowane do posiadania skrzynek e-Doręczeń już w grudniu 2023 roku. Przewidywany termin pełnego przejścia na skrzynki e-Doręczeń to październik 2029 roku. Aby zrozumieć, kiedy obowiązek stosowania e-Doręczeń będzie dotyczył różnych rodzajów podmiotów, warto przyjrzeć się harmonogramowi określonemu w ustawie o doręczeniach elektronicznych:

Podmioty Publiczne, do:

  • 10 grudnia 2023 roku: Obowiązek dotyczy organów administracji rządowej, jednostek budżetowych obsługujących te organy, inne organy władzy publicznej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Narodowego Funduszu Zdrowia, agencji wykonawczych i innych instytucji.
  • 1 stycznia 2025 roku: Inne podmioty publiczne (art. 155 ust. 9 ustawy).
  • 1 października 2029 roku: Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.

Podmioty Niepubliczne, do:

  • 10 grudnia 2023 roku: Obowiązek dotyczy osób wykonujących zawody zaufania publicznego, takich jak adwokaci, radcowie prawni, notariusze oraz podmiotów niepublicznych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od tego daty.
  • 1 stycznia 2024 roku: Podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 10 grudnia 2023 roku.
  • W dniu wpisu adresu do e-Doręczeń w Bazie Adresów Elektronicznych, ale najpóźniej 10 marca 2024 roku: Podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 10 grudnia 2023 roku.
  • 1 października 2026 roku: Podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG przed 31 grudnia 2023 roku, jeśli nie zmieniły nic w CEIDG od 30 września 2025 roku do 30 września 2026 roku.

Wdrażanie e-Doręczeń to krok w przyszłość komunikacji biznesowej, który przyczynia się do efektywności, ochrony środowiska i budowania wizerunku nowoczesnej firmy. Dlatego warto przygotować się do wprowadzenia tej innowacyjnej formy komunikacji już teraz.

Przekonaj się, jak Amodit może pomóc Twojej firmie w e-Doręczeniach